مهر امام رضا(علیه السلام) سه شنبه 86 اسفند 28 :: 11:7 عصر :: نویسنده : تقی عابدی
س14- اصل لفظ جلاله « الله » چه بوده است ؟ الف) ال اله ب) اله ج) الله د) هیچکدام ج14- اما لفظ جلاله « الله » ، اصل آن « ال اله » بوده ، که همزه دومی در اثر کثرت استعمال حذف شده ، و بصورت الله در آمده است ، و کلمه « اله » از ماده « اله » باشد ، که به معنای پرستش است م 14- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 14:(الف) س15- کدام جمله در مورد کلمه « الله » غلط است ؟ الف) خدایتعالی به تمامی اسماء حسنایش و همه افعالی که از این اسماء انتزاع و گرفته شده ، توصیف می شود ب) کلمه « الله » بطور التزام دلالت بر همه صفات کمالی او دارد ج) لفط جلاله « الله » اسم است برای ذات واجب الوجودیکه دارنده تمامی صفات کمال است د) خدایتعالی به تمامی اسماء حسنایش و همه افعالی که از این اسماء انتزاع و گرفته شده ، توصیف نمی شود ، ولی با کلمه « الله » توصیف می شود ج 15- از جمله ادله ایکه دلالت می کند بر اینکه کلمه « الله » علم و اسم خاص خدا است ، این است که خدایتعالی به تمامی اسماء حسنایش و همه افعالی که از این اسماء انتزاع و گرفته شده ، توصیف می شود ، ولی با کلمه « الله » توصیف نمی شود ، مثلا میگوئیم الله رحمان است ، رحیم است ، ولی بعکس آن نمیگوئیم ... اسم جلاله نه صفت هیچیک از اسماء حسنای خدا قرار می گیرد ، و نه از آن چیزی به عنوان صفت برای آن اسماء گرفته میشود . از آنجائی که وجود خدای سبحان که اله تمامی موجودات است ، خودش خلق را به سوی صفاتش هدایت می کند ، و می فهماند که به چه اوصاف کمالی متصف است ، لذا می توان گفت که کلمه « الله » بطور التزام دلالت بر همه صفات کمالی او دارد ، و صحیح است بگوئیم لفط جلاله « الله » اسم است برای ذات واجب الوجودیکه دارنده تمامی صفات کمال است م15- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 15: ( د ) س 16- « رحمان » و« رحیم » چگونه صفاتی است؟ الف) « رحمان » و« رحیم » دو صفتند که از ماده رحمت اشتقاق یافته اند ب) رحمت صفتی است انفعالی، و تاثر خاصی است درونی ج) رحمت در خدایتعالی به معنای تاثر قلبی نیست د) هرسه گزینه صحیح است ج16- دو صفتند که از ماده رحمت اشتقاق یافته اند ، و رحمت صفتی است انفعالی ، و تاثر خاصی است درونی ، که قلب هنگام دیدن کسی که فاقد چیزی و یا محتاج به چیزی است که نقص کار خود را تکمیل کند ، متاثر شده ، و از حالت پراکندگی به حالت جزم و عزم در می آید ، تا حاجت آن بیچاره را بر آورد ، و نقص او را جبران کند ، چیزیکه هست این معنا با لوازم امکانیش درباره خدا صادق نیست ، و به عبارت دیگر ، رحمت در خدایتعالی هم به معنای تاثر قلبی نیست ، بلکه باید نواقص امکانی آن را حذف کرد ، و باقی مانده را که همان اعطاء ، و افاضه ، و رفع حاجت حاجتمند است ، به خدا نسبت داد . م16- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 16: (د) س17- « رحمان » چه صیغه ای است ؟ الف) کلمه « رحمان » صیغه مبالغه است ب) « رحمان » بر کثرت و بسیاری رحمت دلالت می کند ج) خدای رحمان معنایش خدای کثیر الرحمه است د) هرسه گزینه صحیح است ج17- کلمه « رحمان » صیغه مبالغه است که بر کثرت و بسیاری رحمت دلالت می کند ، پس خدای رحمان معنایش خدای کثیر الرحمه است ، و بهمین جهت مناسب با کلمه رحمت این است که دلالت کند بر رحمت کثیری که شامل حال عموم موجودات و انسانها از مؤمنین و کافر می شود ، م17- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 17: (د) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها منوی اصلی آخرین مطالب آرشیو وبلاگ پیوندها آمار وبلاگ بازدید امروز: 268
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدها: 930541
|